Blogging, eksamenslæsning (gab!) og overspringshandlinger

Ja, det er jo ikke fordi jeg ligefrem lægger godt ud med mit håb om at blogge mere, men som jeg tidligere har skrevet, så har jeg det sådan, at jeg ikke vil fylde bloggen med ligegyldige indlæg, der er skrevet, fordi jeg har følt mig tvunget til det – jeg skriver, når jeg har lyst. Og har jeg ikke lyst, så skriver jeg ikke. :-)

På tirsdag skal jeg op til min afsluttende eksamen på Journalisthøjskolen, og jeg er så spændt! Jeg har efterhånden fået læst godt op på det hele, og føler mig snart klar til at forsvare bacheloren. I morgen går turen til Aarhus, hvor min bachelormakker og jeg skal øve eksamenssituationen sammen.

Det er virkelig svært for mig at koncentrere mig om noget som helst andet end eksamen, og jeg føler mig hverken kreativ eller sjov for tiden. Christian er ude og køre HJEM IS-bilen hele dagen i dag, så jeg har heldigvis fred og ro til at få læst godt op på det.

Med eksamenslæsning følger overspringshandlinger, og dem er jeg ekspert i! Aldrig før har den fået sådan en skalle i Candy Crush, og så har jeg også fået for vane jævnligt at gå hen og kigge ned på gågaden ud af vinduet. Jeg fik også ryddet op i min Facebook-profil forleden. Hold nu op, hvor har jeg “Synes godt om” mange tossede ting i mine spæde Facebook-år. Det var lidt grineren at kigge tilbage på den tid – mine klassekammerater og jeg havde en joke kørende om turbaner, og det medførte en del turban-likes på Facebook…

IMG_6979

Jeg har jo gået på en uddannelse, der adskiller sig enormt meget fra universitetet, hvor fokus primært ligger på at skrive store, tykke opgaver hvert semester og efterfølgende forsvare dem mundtligt (som jeg har forstået det – ret mig, hvis jeg er gal på den her). På Journalisthøjskolen er der en anden tilgang til dét med at skrive store opgaver. Vi laver stadig store og meget dybdegående projekter, hvor vi researcher, gennemfører et hav af interviews, skriver og reflekterer, men i stedet for at rette fokus mod al den teoretiske viden bag, så er fokus på selve produktet og de konkrete valg, vi har truffet gennem opgaveskrivningen. Her er ingen videnskabsteori (thank God!!) og metodeafsnit.

Jeg er enormt glad for, at vores uddannelse netop er så praktisk og kun fokuserer på det, der er relevant for netop dén opgave, vi arbejder med. Vi skal for eksempel ikke redegøre for, at vi jævnfør hermeneutikken konstant erhverver os ny viden eller vide noget som helst om fænomenologi og behaviorisme. Men vi skal derimod kunne forklare, hvorfor vi har truffet hvert enkelt, lille valg, vi har gennem opgaven – som f.eks. hvorfor vi ringede til én kilde frem for en anden først.

På den ene side er det virkelig fedt, at eksamen i så høj grad omhandler vores oplevelser og vores valg, fremfor at bero viden på teoretikere. På den anden side har det medført mange diskussioner blandt min makker og jeg om, hvad der er relevant. Når man er to, der er passionerede og brænder for at lave det bedste stykke arbejde, er det langt fra altid, man er enige om, hvad der fungerer og ikke fungerer i opgaven. Hvilke afsnit skulle der være gjort mere ud af? Hvilke afsnit skulle være slettet? Det er dét, vi skal være super skarpe på tirsdag. Selvom det nogle gange gennem forløbet har været hårdt at skulle tage den samme snak igen og igen og igen om vinkler, kilder osv., så ved jeg, at det kommer os til gode nu. Nu kan den eksamen bare komme an!

Ikke mere om eksamen nu. I aften skal jeg være sammen med en flok herlige nuværende og tidligere praktikanter fra TV2/Nord, og jeg glæder mig!

Leave a Reply